
Dorpsmarkering onthuld aan Gasterenseweg in Anloo
AlgemeenANLOO - Wethouder Ivo Berghuis, van cultuurhistorie van Aa en Hunze heeft vrijdag een dorpsmarkering aan de Gasterenseweg in Anloo onthuld. Dit door Albert Rademaker ontworpen object, met intrigerende verwijzingen naar historie en landschap biedt met behulp van een QR-code rechtstreeks toegang tot informatie op de projectwebsite van Historisch Anloo.
De onthulling vond plaats na het symposium in de Magnuskerk in Anloo. Historisch Anloo verricht in diverse werkgroepen al meer dan 15 jaar onderzoek naar allerlei aspecten van de geschiedenis van het dorp. Daarbij valt te denken aan de bewonersgeschiedenis, landschap, religieuze invloeden uit de Middeleeuwen en cultuur. Het symposium ging over de klassieke en technische onderzoeksmethoden en -resultaten van het project Anloo aan de Aa – Tussen dorp en diepje. Paul Brood ging in op de klassieke onderzoeksmethoden met archieven en kaarten. Wim ’t Hart vertelde over de technische kant van het onderzoek zoals grondradaronderzoek. De derde spreker was Pieter den Hengst die inging op de historie van Anloo van de Romeinse tijd tot nu.
Het blijkt verrassend welke historische schatten in Anloo verborgen waren gebleven. ,,We hebben in de bodem diverse resten aangetroffen die wijzen op de aanwezigheid van bebouwing uit vroeger tijden. We willen met Staatsbosbeheer in gesprek om nogmaals de bodem te onderzoeken, maar dan met nog specifiekere apparatuur. We hopen daaruit nog meer resultaten te kunnen halen”, zegt voorzitter Henk Muller.
De 70 aanwezigen woonden de onthulling van het monument bij en gingen vervolgens terug naar de kerk om nog even van gedachten wisselen onder het genot van een hapje en drankje.





